Logopeda szkolny
Drodzy Rodzice,
nazywam się Agata Brandt i jestem szkolnym logopedą, terapeutą ręki, a także terapeutą Metody Strukturalnej, czyli metody nauki czytania i pisania. W najbliższym czasie kończę również studia podyplomowe z zakresu neurologopedii. W naszej placówce prowadzę zajęcia logopedyczne. Organizowane są one dla dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.
Co to jest logopedia?
Termin logopedia pochodzi od greckich wyrazów: logos – słowo i paideia – wychowanie. Logopedia zatem to nauka o kształtowaniu prawidłowej mowy, usuwaniu wad wymowy oraz nauczaniu mowy w wypadku jej braku lub utraty.
Plan pacy logopedy szkolnego
Na początku każdego roku szkolnego przeprowadzam badania logopedyczne przesiewowe uczniów klasy I na podstawie „Logopedycznego Testu Przesiewowego dla dzieci w wieku szkolnym” S. Grabiasa, Z. Kurkowskiego, T. Woźniaka. Po badaniach przesiewowych następuje kwalifikacja uczniów klasy I oraz starszych, kontynuujących terapię, do zajęć logopedycznych. W/w zajęcia zapewniamy każdemu uczniowi, który tego wymaga.
Dla mnie bardzo ważnym elementem terapii logopedycznej jest włączanie rodziców w proces terapeutyczny. Rozmowa z rodzicami, wywiad oraz udzielanie rad dotyczących terapii w domu rodzinnym dziecka to niezbędny element terapii logopedycznej. W razie potrzeby zalecam także rodzicom konsultacje specjalistyczne uczniów: laryngologiczne, audiologiczne, neurologiczne, psychologiczne.
Do zadań logopedy należy w szczególności:
1) przeprowadzanie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy u uczniów w klasie I,
2) diagnozowanie logopedyczne oraz organizowanie pomocy logopedycznej dla uczniów,
3) prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej uczniów, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy,
4) organizowanie pomocy logopedycznej dla uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu,
5) organizowanie konsultacji, porad dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
6) działania profilaktyczne na terenie placówki.
Terapia logopedyczna opiera się na:
- ćwiczeniach funkcji fizjologicznych: oddychanie, połykanie, żucie,
- usprawnianiu ruchomości narządów artykulacyjnych,
- kształtowaniu słuchu fonemowego i uwagi słuchowej,
- korygowaniu głosek, wywoływaniu prawidłowego dźwięku,
- utrwalaniu głoski w sylabie,
- utrwalanie głoski w wyrazach (w nagłosie, wygłosie, śródgłosie),
- utrwalanie głoski w wyrażeniach dwuwyrazowych,
- utrwalaniu głoski w zdaniach,
- utrwalaniu głoski w wierszach,
- utrwalaniu głoski w opowiadaniach,
- utrwalaniu głoski w mowie spontanicznej,
- wyróżnicowaniu głoski z substytutem,
Dodatkowe ćwiczenia wspierające rozwój mowy:
- ćwiczenia percepcji wzrokowej i słuchowej,
- ćwiczenia pamięci,
- ćwiczenia koncentracji uwagi,
- ćwiczenia grafomotoryczne,
- doskonalenie techniki czytania,
- ćwiczenia lewej półkuli mózgowej,
- ćwiczenia wzbogacające słownictwo.
Padlet do ćwiczeń logopedycznych w domu
Bardzo ważnym elementem terapii logopedycznej jest jej kontynuacja w postaci ćwiczeń w domu. W związku z tym, stworzyłam dla uczniów padlet logopedyczny – czyli wirtualną tablicę logopedyczną.
Padlet to element nowoczesnego nauczania. Głównym zadaniem wirtualnej tablicy jest możliwość gromadzenia w jednym miejscu różnego rodzaju materiałów cyfrowych w ramach tematu określonego przez prowadzącego.
Dzięki padletowi uczniowie mogą samodzielnie korzystać z ćwiczeń logopedycznych online w domu i w szkole. Wystarczą 3 kroki – kliknąć w link, wybrać wskazane przeze mnie ćwiczenie, odnieść się do wcześniejszych zaleceń i sukces murowany!
Linki do padleta:
https://padlet.com/daria91_1991/ojlszquhphmy
https://padlet.com/daria91_1991/yjy9swvg3tfu
Dyżur logopedy szkolnego
W ramach dyżuru logopedycznego jestem dla Was dostępna w środy od godziny 10.00 do 11.00 i piątki od godziny 9.00 do 10.00 a także podczas każdej wywiadówki szkolnej, pół godziny przed planowanym zebraniem.
Pozdrawiam Was serdecznie,
Agata Brandt