„Kąpiel leśna” 🌿🌳🐛🌲☀️😍
Odkrywanie tajemnic lasu dzięki lupce powiększającej, przygotowanie leśnych perfum, smakowanie herbatki z owoców leśnych a także spokojny wyciszający spacer z lustrem w rękach – w tych i innych aktywnościach wzięli udział uczniowie klasy 2 podczas wyjątkowych, innowacyjnych zajęć na świeżym powietrzu – kąpieli leśnej, która pozwoliła im zbliżyć się do natury wszystkimi zmysłami.
Czym jest tzw. „kąpiel leśna”?
Kąpiel leśna to swobodny spacer po lesie oraz poznawanie, a także doświadczanie przyrody zmysłami: zmysłem wzroku, słuchu, dotyku, smaku, węchu. Jednakże ww. kąpiel ma także inny cel – wyciszenie oraz regulację emocji poprzez kontakt z naturą.
Kąpiel leśna w ramach innowacji szkolnych: pedagogicznej i logopedycznej
„Wejdźmy do lasu, oddychajmy spokojnie i głęboko (…) spacerujmy, przysiądźmy po drzewem i wsłuchajmy się w dźwięki natury, wdychając leśne aromaty…” – takimi słowami kąpiel leśną rozpoczęły prowadzące p. Agata Brandt, logopeda oraz p. Karolina Kwietniewska, nauczycielka nauczania zintegrowanego oraz trener terapii ręki. Zajęcia odbyły się w ramach dwóch innowacji prowadzonych w naszej szkole przez ww. nauczycielki: pedagogicznej „Gibkie i sprawne rączki – ćwiczenia i zabawy artystyczne z elementami terapii ręki” oraz logopedycznej pt. „Naturalnie logopedia! Zajęcia logopedyczne inspirowane powrotem do natury oraz ekologią”.
Aktywności zaproponowane uczniom podczas kąpieli leśnej
Podczas naszej wyprawy wszyscy uczestnicy uruchomili swoje zmysły, poznając i kontemplując przyrodę dzięki zaproponowanym przez prowadzące tzw. leśnym aktywnościom. Przede wszystkim uczniowie poznawali las zmysłem wzroku – obserwując przyrodę przez lupy powiększające, poznając najmniejsze tajemnice kory drzew, owadów, kwiatów, liści. Las widziany przez szkoło powiększające wyglądał zupełnie inaczej niż na co dzień, korę drzew uczniowie porównywali do jaskiń, a uchwycone na korze drzew owady dzięki lupce powiększającej wyglądały jak z bajki.
Kolejną aktywnością było oglądanie przyrody przez lustra. Uczniowie podczas spokojnego spaceru trzymali w rękach lustra, co pozwoliło im spojrzeć na drzewa z zupełnie innej perspektywy – jakby leżeli pod koronami drzew i patrzyli w niebo.
Cisza i relaks
Po spacerze nastąpiła chwila ciszy i relaksu. Przytulanie się do drzew, wsłuchiwanie się w dźwięki przyrody – to aktywności, które pozytywnie wpłynęły na wycieszenie uczniów.
Nie zabrakło także działań twórczych – każde dziecko oddziałując tym samym na zmysł węchu przygotowało własne perfumy leśne z naturalnych składników: igieł, kwiatów, liści i kory. By zaś zapach pozostał z nami na dłużej, wzmocniliśmy go kroplami naturalnych leśnych olejków zapachowych, które w magiczny sposób potrafią przenieść nas do leśnego gąszczu nawet wtedy gdy kąpiel leśna dobiegnie końca.
Następnie panie Agata i Karolina zaprosiły uczniów do aktywności związanych z innowacjami, m.in. do szukania w lesie drzewa, które przypominało ich pracę plastyczną wykonaną wcześniej w szkole podczas zajęć w ramach innowacji pedagogicznej – to była świetna okazja do porównywania kształtów i kolorów. Natomiast okazją do kształtowania poprawnej artykulacji była aktywność polegająca na wykonaniu ćwiczeń logopedycznych rozwijających prawidłową wymowę w otoczeniu natury.
Na zakończenie dzieci mogły spróbować leśnej herbatki „Owoce Leśne”, która doskonale pasowała do atmosfery naszej wędrówki – uruchamiając zmysł smaku.
Była to niezwykle rozwijająca i relaksująca forma nauki, która dostarczyła uczniom wielu pozytywnych emocji i niezapomnianych wrażeń oraz kontaktu z naturą.