DOM PASYWNY
– PRACA SEMESTRALNA Z BIOLOGII
W czasie zajęć z biologii uczniowie wszystkich klas realizują projekty przedmiotowe, które są swoistym podsumowaniem zdobytej wiedzy i umiejętności – tzn. że młodzi ludzie muszą wykazać się praktycznym zastosowaniem wiadomości w trakcie przygotowania pracy semestralnej (doświadczenia i eksperymenty!!!).
Wraz z końcem I okresu, uczniowie klas ósmych przygotowali projekty do prezentacji. Należy nadmienić, że młodzież najstarszych klas na realizację projektu miała 5 miesięcy (czyli cały okres roku szkolnego), zaś uczniowie klas 5 – 7 mają na to zadanie aż 9 miesięcy. W tym czasie zainteresowane osoby uczestniczą w konsultacjach prowadzonych przez nauczycielkę biologii oraz mają czas na ewentualne modyfikacje pierwotnej koncepcji projektu.
W styczniu 2023 roku odbyła się prezentacja projektów przedmiotowych przygotowanych przez uczniów klas ósmych. W tym roku tematy projektów dotyczyły:
– wykonania kalendarza na rok szkolny 2024 z uwzględnieniem wszystkich czynników OZE znajdujących się na terenie powiatu / gminy / miejscowości, w której mieszkają
lub
– wykonania modelu przestrzennego DOMU PASYWNEGO.
Temat drugi – rzecz na pozór wydawałoby się prosta, ale nauczycielka utrudniła zadanie, wskazując w temacie projektu, dodatkowy zapis – należy wykonać opis zastosowanych w projekcie technologii i wykazać oszczędności energetycznych. Bez wątpienia było to zadanie wymagające dużego zaangażowania i kreatywności ze strony młodych „konstruktorów”.
Nie zawiodłam się na moich uczniach!!! 80% z nich podjęła się wykonania modelu przestrzennego DOMU PASYWNEGO. Wystąpienia młodzieży w czasie prezentacji projektów były na poziomie uniwersyteckim.
Odbiorcy dowiedzieli się, m.in. że:
– domy pasywne charakteryzują się bardzo niskim zapotrzebowaniem na energię grzewczą (15 kWh/m2/rok), zaspokajaną wyłącznie poprzez tzw. pasywne źródła energii takie jak: energia słoneczna, odzysk ciepła z wentylacji (rekuperacja), ścieków oraz domowych urządzeń elektrycznych. Dom pasywny nie potrzebuje zewnętrznych źródeł energii tradycyjnej. Dla porównania w domu standardowym zapotrzebowanie na energię wynosi ok. 150 kWh/m2/rocznie.*
– dobrze ocieplone i dokładnie wykonane domy energooszczędne zużywają 30 kWh/m2/rocznie. Tę energooszczędność domu pasywnego uzyskuje się m. in. przez bardzo dobrą izolację termiczną wszelkich przegród, zastosowanie okien o lepszych parametrach szyb i ram, przez zastosowanie wentylacji mechanicznej z rekuperatorem i odzyskiem ciepła, poprzez „otwarcie” domu na południe i „zamknięcie” na północ oraz poprzez uzyskanie optymalnej szczelności domu.
– to innowacyjne podejście do oszczędzania energii, które nie wprowadza nowych rozwiązań, a skupia się w zasadzie na poprawie parametrów elementów istniejących w każdym budynku.
Wszystkim ósmoklasistom dziękuję za profesjonalne wykonanie i zaprezentowanie projektów zarówno modelu DOMU PASYWNEGO jak i kalendarza na 2024 r.
Projekty przedmiotowe wykonane zostały pod kierunkiem nauczycielki biologii – mgr Renaty Marciniak – Kolendy.
* – tu uczeń podaje prywatne zużycie energii w jego gospodarstwie domowym
RKM
Share your thoughts
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.