Dnia 19 maja 2017 roku odbył się wyjazd do Poznania na Uniwersytet im. Adama Mickiewicza i do Ogrodu Botanicznego. O godzinie 630 wyjechaliśmy spod szkoły super autobusem marki Mercedes. W wyjeździe brali udział uczniowie klas I – II gimnazjum, którzy realizują innowację pedagogiczną z biologii autorstwa p. Renaty Marciniak – Kolendy pod nazwą „Strefa BIO – moje repetytorium. Kreatywne notatki z biologii”. O godzinie 900 rozpoczęły się zajęcia w Ogrodzie Botanicznym, gdzie pod kierunkiem pani przewodnik poznawaliśmy świat zapachów i kolorów występujący w świecie roślin. Nie tylko to było celem naszych zajęć terenowych. Powodów do przeprowadzenia zajęć terenowych w tym niezwykłymi miejscu było aż 6:
- Bo to aż 22 hektary zieleni
- Bo to błyskawiczna podróż po całym świecie – w Ogrodzie Botanicznym zgromadzono ponad 8 tysięcy gatunków roślin z różnych stref klimatycznych. Z Bałkanów do Azji Wschodniej? To tylko chwila! Z Ameryki Północnej do Południowej? Wystarczy kilka kroków! Poruszanie się po bogatym świecie przyrody ułatwiają wytyczone ścieżki dydaktyczne.
- Bo to dowód na to, że Poznań wcale nie jest płaski. Na terenie Ogrodu Botanicznego znajduje się alpinarium – jedno z najbogatszych w Europie. Różnice wysokości w alpinarium sięgają nawet 9 metrów. Dzięki temu rośliny z Tatr czy Karpat mogą się poczuć w Ogrodzie jak w domu!
- Bo to świetne tło do zdjęć.
- Bo jest za darmo– i wcale nie jest to takie oczywiste, bo za wstęp do większości tego rodzaju obiektów w Polsce trzeba płacić. Bezpłatne są nie tylko spacery ogrodowymi alejkami, ale także oglądanie wystaw w zabytkowym Pawilonie Ekspozycyjno-Dydaktycznym.
- Bo jeśli nie zrobicie tego teraz, następna taka okazja dopiero w przyszłym roku! Ogród Botaniczny jest zamykany na zimę – od listopada do początku maja.
Po niemal dwugodzinnych zajęciach w Ogrodzie Botanicznym przyszła kolej na wizytę na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza na Wydziale Biologii (Kampus Morasko). Tu przywitał na nas absolwent UAM pan Maciej Jędrzejczak. To z nim wyruszyliśmy w teren na poszukiwanie pierwotnej puszczy. Kiedy znaleźliśmy się w lesie (rezerwat przyrodniczo – astronomiczny Meteoryt Morasko o powierzchni 54,5 ha., utworzony 24 maja 1976 roku) rozpoczęły się zajęcia terenowe. Pan Maciej zaprezentował nam różnice między puszczą pierwotną, naturalną i półnaturalną. Był czas na pracę w grupach, dyskusję, argumentację i wnioskowanie, bo właśnie w czasie zajęć wykonyaliśmy różnorodne zadania. Wiedza, którą już posiadaliśmy pięknie przeplatała się z wiadomościami, które przekazywał nam p. Maciej.
Po kolenych dwóch godzinach wędrówki trafiliśmy ponownie na Wydział Biologii, aby wysłuchać wykładu p. dr. Małgorzaty Kaczmerek, z którą poszukiwaliśmy odpowiedzi na pytanie „Dlaczego artyści hodują rośliny?”.
Mimo napiętego harmonogramu dnia udało nam się dostać jeszcze na wykład pana dr hab. Krzysztofa Leśniewicza. Prelekcja połączona z prezentacją dotyczyła „Życia organelli komórkowych. Po interesującym wykładzie nt. organelli komórkowych, był czas na indywidulane rozmowy z panem doktorem. Najbardziej nurtowało nas pytaniem, czy poprawne jest stosowanie określenia szlak (łańcuch) oddechowy czy resusytacja roślin? Wykładowca, który wspólnie z międzynarodowym zespołem naukowców pracuje nad rozwiązaniem tej kwestii, udzielił nam wyczerpujących wyjaśnień. Stwierdził, że dopóki nie zostaną opublikowne i potwierdzone badania na temat resusytacji roślin, należy bazować na teorii łańcucha oddechowego.
Opuszczając mury Wydziału Biologii na UAM, jeszcze długo prowadziliśmy rozmowy na różne tematy związane z tym, co usłyszeliśmy i tym, co zobaczyliśmy.
Po tak dużej dawce wiedzy usmysł został nasycony, ale ciało domagało się strawy. Tradycyjne udaliśmy się do Mac Donald`sa.
Myślimy, że zdobyta dziś wiedza i umiejętności przydają nam się nie tylko w czasie nauki w gimnazjum, ale również w przyszłości.
Oto nasze opinie:
- Na wycieczce podobały mi się zajęcia terenowe w Ogrodzie Botanicznym i na UAM. W naszej miejscowości nie mamy możliwości spotkania takich roślin w naturalnym środowisku. Osoby, z którymi mieliśmy zajęcia w sposób bardzo interesujacy przedstawiały ciekawostki związane z fascynującym światem roślin. W czasie zajęć mieliśmy do wykonania super zadania.
- Bardzo mi się podobało dosłownie wszytsko (Ogród Botaniczny, wykłady, a najbardziej ten pan, z którym na UAM poszukiwaliśmy śladów pierwotnej puszczy).
- Bardzo podobały mi się zajęcia w Ogrodzie Botanicznym, ale bezkonkurencyjny okazał się znakomity wykład, który wygłosił zacny pan wykładowca. Bardzo podobały mi się zajęcia terenowae prowadzone przez absolwenta UAM p. Mariusza. Punktem kulminacyjnym wycieczki był Mac Donalds.
- W czasie wycieczki do Poznania najbardziej podobały mi się zajęcia w Ogródzie Botanicznym, ponieważ bardzo lubię rośliny. Spotkałam tam wiele gatunków, których niestety na co dzień nie mogę oglądać w najbliższym otoczeniu. Uniwersytet też mi się podobał, a zwłaszcza zajęcia w terenie.
Opiekunami naszej grupy były:
- mgr Wanda Dykiel – nauczycielka matematyki
- mgr Renata Marciniak – Kolenda – nauczycielka biologii
|
Zuzanna Raźniewska uczennica klasy 2 B gimnazjum
Share your thoughts
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.