Od 01 września 2015 roku w Zespole Szkół w Sobótce realizowana jest innowacja pedagogiczne (dydaktyczno – metodyczno) autorstwa Renaty Marciniak – Kolendy pod nazwą „Strefa BIO – moje repetytorium. Kreatywne notatki z biologii”. Obecnie ww. obejmuje dwa roczniki (obecne klasy drugie i pierwsze).

Jednym z głównych celów innowacji było odciążenie ucznia od nadmiaru dokumentacji oraz zastąpienie podręcznika nowoczesnymi przekaźnikami wiedzy, zmotywowanie ucznia do nauki oraz efektywniejsze wykorzystanie czasu na zajęciach dydaktycznych, dzięki czemu więcej czasu pozostaje m. in. na pracę metodą projektu, odwróconej klasy, doświadczenia, zajęcia terenowe, itp.

 

Zgodnie z założeniami obowiązującej reformy oświatowej, na poszczególnych etapach edukacyjnych uczeń zdobywa wiedzę z biologii w sposób liniowy. Tak więc powstałe „REPETYTORIUM” będzie również przydatne uczniowi kontynuującemu naukę w szkole ponadgimnazjalnej (w tym szkołach ponadgimnazjalnych kończących się maturą z biologii). Proponowana przeze mnie innowacja zawiera działania mające na celu szczególne uwzględnienie operatywności wiedzy, interdyscyplinarności nauki i holistycznego postrzegania świata.

 

Poniżej przedstawiam opinie uczniów – uczestników innowacji na jej temat:

  1. Pomysł mi się podoba, ponieważ jest on interesujący. W REPETYTORIUM są ciekawie wyjaśnione różne zagadnienia. Są fajne zadania oraz potrzebne ilustracje. Oszczędzają one czas nauczycielki oraz nasz, dzięki czemu mamy go zdecydowanie więcej na dyskusje, doświadczenia, projekty, prezentacje, filmy, pracę w zespołach zadaniowych, …
  2. Myślę, że REPETYTORIUM z biologii to dobry pomysł, ponieważ oszczędza wiele pracy nauczycielowi i uczniom, przez co jest więcej czasu na objeśnianie zagadnień omawianych na lekcji. Jedyny minus to czasem niedokładne kserówki ilustracji, ale ogólnie jest są OK.; REPETYTORIUM jest szczególnie przydatne ze względu na omawiane w nim zagadnienia przygotowujące do testów i egzaminu.
  3. Umożliwia powtarzanie materiału z poprzednich lat.
  4. Uważam, że wprowadzenie naszego własnego REPETYTORIUM z biologii, to był dobry pomysł, ponieważ pomaga mi w nauce tego przedmiotu. Na zajęciach dyskutujemy, oglądamy filmy, prezentacje, robimy projkety, wykonujemy doświadczenia, …
  5. Uważam, że REPETYTORIUM można uznać za dobrą pomoc w nauce, ponieważ są w nim informacje wybrane z podręcznika i innych źródeł, są poukładane w logiczną, zrozumiała dla mnie całość.
  6. REPETYTORIUM jest ułatwieniem w pracy na lekcji i w nauce. Ponadto na kartach, które otrzymujemy jasno wytłumaczone są zagadnienia. W repetytorium możemy zamieszczać również własne notatki, adnośniki, uwagi, … (wg. indywidulanego uznania i potrzeb ucznia). Na lekcjach dyskutujemy, oglądamy filmy, wykonane przez nas prezentacje, realizujemy projekty z biologii, które prezentujemy w czasie zajęć. Są to prezentacje często połączone z degustacją, wykonywaniem dośwadczeń, obserwacji, itp. co mi osobiście bardzo się podoba.
  7. Uważam, że REPETYTORIUM to dobry pomysł, pomaga mi w nauce. Na lekcjach biologii dyskutujemy, oglądamy filmy, wykonujemy własne notatki na ich podstawie oraz tego co przekazuje nam nauczycielka. To mi się podoba.
  8. REPETYTORIUM jest ułatwieniem w pracy na lekcji i w nauce. Ponadto na kartach, które otrzymujemy jasno wytłumaczone są omawiane na lekcji zagadnienia. Słabą stroną są słabej jakości niektóre kserówki ilustracji.
  9. Uważm, że REPETYTORIUM to dobry pomysł, dlatego że pomaga mi w nauce. Na lekcjach biologii dyskutujemy, oglądamy filmy, wykonujemy doświadczenia, prowadzimy obserwace, chodzimy na zajęcia w teren, realizujemy projekty – a swoje uwagi, wnioski, argumentację możemy zapisywać w dowolny sposób na kartach repetytorium. W REPETYTORIUM wykonuje również mapy myśli, które dodatkowo systematyzują moją wiedzę.
  10. Pomysł z REPETYTORIUM podoba mi się, ponieważ repetytorium, które prowadzę wygląda o wiele ładniej niż zeszyt. Wszytsko jest ciekawie opisane, są fajne zadania do zrobienia. Ale lepiej mi się uczy do sprawdzainu z podręcznika
  11. Nie podoba mi się ten system gromadzenia notatek, ponieważ wolę sama je wykonywać

Jako nauczycielka jestem zadowolona z pozytywnej opinii moich uczniów, którzy w ten sposób oceniają wprowadzoną przeze mnie innowację. Jak widać z powyższych wypowiedzi uczniów, nie wszyscy są zadowoleni. Uważam, że jest to kwestia związana z wieloletnim przywyczajeniem li tylko do tradycyjnego źródła informacji. Rozwijanie kreatywności gimnazjalistów jest procesem długofalowym  i wymaga aktywności zarówno z mojej strony jako nauczycielki jak i uczniów. Dzięki pozyskiwanym od gimnazjalistów informacji na temat innowacji mogę przeprowadzić ewaluację nie tylko skuteczności i celowości wprowadzonej zmaiany dydaktyczno – metodycznej, ale również otrzymuję informację o tym, co jako nauczycielka powinnam zmienić i ulepszyć.

 

RKM