BIOLOGICZNE WĘDRÓWKI
Jedną z najbardziej efektywnych form pracy na lekcji biologii są zajęcia w terenie, obserwacje i doświadczenia. Nie ma bardziej wartościowego sposobu nauczania niż bezpośrednie zetknięcie się z przyrodą, która nas zewsząd otacza i która nam nieustannie towarzyszy, dlatego wykorzystuję możliwości, które są wokół nas w czasie zajęć terenowych. Właśnie wtedy uczniowie mają zdecydowanie większą możliwość samodzielnego działania, rozwijania umiejętności pracy w grupie, praktycznego zastosowania wiedzy nabytej na lekcjach biologii. W czasie prowadzonych przeze mnie zajęć do zadań uczestników należało między innymi:
– obserwowanie otaczającej nas przyrody, dzięki czemu uczniowie poznawali naturalne środowiska występowania roślin,
– interpretowanie zależności czynników biotycznych i abiotycznych – wskazywanie zależności pokarmowych,
– określanie stanu czystości powietrza na podstawie organizmów wskaźnikowych takich jak porosty,
– wykorzystanie dodatkowych aplikacji np. skanera QR, przeglądarki internetowej.
Uczniowie rozpoznawali i charakteryzowali napotkane okazy okolicznej flory. W czasie zajęć pracowali wykorzystując zamiast tradycyjnych kluczy do oznaczania porostów, mszaków, paprotników i roślin nasiennych metody TIK. Praca zespołowa w terenie, możliwość używania różnych nośników informacji oraz wprowadzenia elementów gry terenowej uatrakcyjniły zajęcia biologii. Uczniowie musieli wykazać się również umiejętnością uzasadniania swoich odpowiedzi m. in. w odniesieniu do porostów – badanie stopnia czystości powietrza w otoczeniu szkoły.
Jestem dumna z moich uczniów, którzy wykazali się bogatą wiedzą i umiejętnościami. W trakcie trwania zajęć terenowych uczniowie mieli lekcję biologii – karty pracy, lekcję wychowania fizycznego – spacer na świeżym powietrzu – trasa 2,5 km – oraz lekcję informatyki – praca z wykorzystaniem TIK. Zajęcia w terenie, nawet w najbliższym otoczeniu szkoły, angażują, pomagają uczyć, obserwować, rozwijać spostrzegawczość – zwłaszcza przyczynowo – skutkową i co najważniejsze w dobie nieograniczonego dostępu do Internetu i związanego z tym „zespołu deficytu natury w naszym życiu”, dają możliwość bezpośredniego obcowania z przyrodą.
Dziękuję moim uczniom za niesamowite zaangażowanie w realizację naszych zajęć.
RKM
Fotorelacja poniżej: